Böcker om konst

Böckerna är sorterade så att senast utgivna står först.
Här kan du söka alfabetiskt på författare inom den här kategorin:

 
Jan Bahlenberg
Carlo Derkert. Porträtt av en konstvisare

2:a uppl.

Har man en gång mött Carlo Derkert, glömmer man det aldrig. Det har många sagt. Med sin alldeles speciella utstrålning kom han att bli en älskad gestalt i svenskt konstliv. Inte som konstnär, men som 'konstpratare' och 'museivisare', som han såg sig själv. Under nästan femtio år verkade han vid Nationalmuseum, Moderna museet och i mängder av föreläsningslokaler runt om i landet. Var han uppträdde flockades ivriga åhörare kring honom för att livas av föreläsaren och av den konst han förevisade.

Inte minst ägnade han sig åt barnen, med vilka han som ingen annan kunde tala om konst på sitt respektfulla och överrumplande vis.

Denna bok är ingen regelrätt biografi. Snarare är den en inlevelsefull och färgstark rekonstruktion av en man och hans verksamhet. Ett levandegörande av ett pedagogiskt snille. Bland annat får vi deltaga i ett fiktivt samtal om van Gogh och följa med på en lika fiktiv visning av moder Siri Derkerts bilder i Östermalmstorgs t-banestation.

Carlo Derkert skrev ständigt, men det blev aldrig några böcker. Jan Bahlenbergs bok är sprungen ur vänskapen med Carlo Derkert, liksom ur de mängder av anteckningar Derkert efterlämnade. Här fanns föreläsningar, marginalkommentarer till artiklar, spridda anteckningar i olika ämnen etc. Härtill kommer bandinspelningar som dokumenterat en rad av Carlo Derkerts föreläsningar.

Jan Bahlenberg är pedagog och konstnär. Han har doktorerat i pedagogik med en avhandling om Carlo Derkerts verksamhet. Tillsammans med Derkert har han även utgivit boken Barn Bild Begåvning.

Danskt band 288 s. Utgivningsår 2017. ISBN 978-91-7844-982-8
 
 
Claes Jurander
Frisörbesöket

Ett frisörbesök, det sista. Inte för att den klippte ska dö utan för att håret tagit slut. Frisörbesöket är en grafisk roman om att kamma noll.

Claes Jurander har varit professor i måleri på Konstfack och har vid sidan av måleriet utmärkt sig genom animationer, serier och illustrationer.

Inbunden 111 s. Utgivningsår 2015. ISBN 978-91-7844-933-0
 
 
Eva Persson
Osköna ting. En utställningsrevolution i Varberg

Pressmaterial: http://swales.nu/oskonating

Inte bara BOCKSTENSMANNEN, KULKNAPPEN och DET KRYDDADE BRÄNNVINET gjorde Albert Sandklef till en av 1900-talets mest omtalade museimän. Han var också en djärv och normbrytande utställningsproducent.

Från 1921 och framåt förvandlade han Varbergs lilla stadsmuseum till ett länstäckande museum som väckte uppmärksamhet i hela landet för sina nydanande utställningar om böndernas arbetsliv i Halland.

Han förändrade synen på vilka föremål som var värda att visas på ett museum, och hur de skulle placeras i förhållande till varandra. Han vågade ställa ut en toppmodern separator bredvid en gisten smörkärna i trä och jämföra en årder från stenåldern med en traktordragen plog från 1944. Tillsammmans med konstnären Arvid Carlson skapade han en utställningsestetik i funktionalistisk anda, som inte hade sin like på något annat museum.

OSKÖNA TING handlar om denna revolution i museivärlden. Utställningarna presenteras i text och med många tidigare ej publicerade bilder. De sätts in i ett både utställningshistoriskt och personligt sammanhang: Vilka traditioner bröt Sandklef med när han inledde sin verksamhet på 1920-talet? Hur förhöll han sig till utställningsestetiken som kom att prägla 1940-talets museer? Vad betydde hans bakgrund som autodidakt och outsider i museivärlden för hans banbrytande gärning?

Museichefen på Varbergs fästning var en kontroversiell och slagfärdig person. Det gör boken till en festlig berättelse från museivärlden under första delen av förra seklet.

Eva Persson har varit utställningsproducent på Riksutställningar samt utställningsproducent och konstnärlig ledare vid Arbetets museum i Norrköping. Hon ledde uppbyggnaden av en utbildning i utställningsgestaltning vid Linköpings universitet från 1997. 2005 startade hon webbtidskriften UtställningsEstetiskt forum (www.ueforum.se) och var chefredaktör till 2012. Hon blev hedersdoktor vid Linköpings universitet 2011.

Eva Persson har tidigare skrivit boken Utställningsform. I kroppen på en utställare [1993] samt en stor mängd artiklar om utställningsmediet, mestadels ur ett debatterande kritiskt perspektiv. Nu är det den svenska utställningshistorien med inriktning på museiutställningens utveckling som intresserar henne mest.

Danskt band 116 s. Formgivning: Kim Rogvall. Utgivningsår 2014. ISBN 978-91-7844-911-8
 
 
Peter Cornell
Öppningar. Idéer & Notiser

Sedan 1980-talet har Peter Cornell skrivit kritik för Expressens kultursida. I Öppningar har han samlat ett urval artiklar om konst, litteratur, film, kulturhistoria och politik.

Kvällstidningens form och karaktär ställer vissa krav: det omedelbara tilltalet, den svåra föreningen av lätthet och komplexitet och inte minst den korta formen. Att inte tråka ut läsaren.

Författaren förkroppsligar gärna ett teoretiskt sammanhang i en konkret händelse eller biografisk situation. I en kvällstidning utmanas hierarkierna mellan högt och lågt; en notis om något till synes perifert, så kallat strunt, kan ibland öppna mer oväntade insikter än den långa artikeln. Öppningar speglar både en tid och kritikens villkor i en kvällstidning – och naturligtvis kritikerns egen profil.

Peter Cornell är även författare till Den hemliga källan, Paradisets vägar, Saker, Vid himmelrikets portar – Ernst Josephsons andeprotokoll, Gemensamma rum och Mannen på gatan. Han var tidigare professor i konstens teori och idéhistoria på Konstfack och Kungl. Konsthögskolan.

Inbunden 250 s. Formgivning: Mathias Grate. Utgivningsår 2014. ISBN 978-91-7844-896-8
 
 
Suzanne Osten
Det allra viktigaste. Dagbok

Jag har haft många chefer över mig, men den senaste ville lägga ner min teater för han tyckte att den var dyr och exklusiv. Men väldigt bra, sa han. Jag skrev en artikel. Han stängde teatern. Jag beslöt mig för att få tillbaka den.

Dagboken från åren 2008-2011 handlar om krisen kring Unga Klara och dess återuppbyggnad, men också om vår tids ekonomiska psykos. Ostens text hävdar ifrågasättande, övertygelse och samhällsförändring och de konstnärliga processernas oundgängliga och centrala plats.

Häftad 256 s. Utgivningsår 2013. ISBN 978-91-7844-798-5
 
 
Jan Bahlenberg
Anna i landet av bilder

Anna är bokens huvudperson. Hon tycker att hon lever mitt i ett bildland. Där får vi möta stora personligheter som Sara Lidman, Loris Malaguzzi i Reggio Emilia, Ramses Wissa Wassef i Harania, C. G. Jung och förstås Annas specielle vän Carlo Derkert.

Vi får följa Anna under hennes uppväxt och hur hon gradvis utvecklar sitt bildseende från en klottrande treåring till en medveten ung konstnär som har turen att möta förstående vuxna som varsamt guidar henne till nya uttryck. Till sin hjälp har hon också lyckats tämja en talande korp som tror att han är släkt med den engelske pedagogen Herbert Read.

I förordet citeras konstnären Olle Skagerfors som har sagt att ”Man måste noga studera det synliga för att få tag på det osynliga”. Det är ett tips till läsaren av den här boken om barns skapande och konstpedagogik.

Jan Bahlenberg är pedagog och konstnär. Han har doktorerat i pedagogik med en avhandling om Carlo Derkerts verksamhet. Tillsammans med Derkert har han även utgett boken Barn Bild Begåvning.

Inbunden 148 s. Utgivningsår 2013. ISBN 978-91-7844-886-9
 
 
Anna-Maria Hällgren
Skåda all världens uselhet. Visuell pedagogik och reformism i det sena 1800-talets populärkultur

"Titta nu in i gluggen ska Ni få se! Hu-u-u-u, så rysligt hemskt! Men Ni kan ändå inte låta bli att titta. Ni stå här öga mot öga med en verklighet, som trots sin gräslighet dock måste fängsla intresset genom sin realism."

I det sena 1800-talets Sverige gjorde vaxmuseer, resande nöjesetablissemang och andra visuella attraktioner sitt bästa för att hålla vad de lovade: Att visa allt! Men vissa syner, menade kritikerna, var inte lämpliga att ta del av. De riskerade att förvirra och förleda. Även andra röster gjorde sig hörda. Verkligheten var något som alla behövde se, hur karg och fasansfull den än var.

I Skåda all världens uselhet diskuteras hur representationer av sociala problem i det sena 1800-talets populärkultur underbyggdes av en visuell pedagogik, genom vilken en specifik observatör formades. Denna observatör var en ansvarstagande medborgare, delaktig i att föra civilisationens utveckling framåt.

Anna-Maria Hällgren är konsthistoriker och verksam vid Stockholms universitet.

Danskt band 200 s. Utgivningsår 2013. ISBN 978-91-7844-870-8
 
 
Berit Djuse
Folk & fä i Fors

"Alla människor har något att berätta, och då menar jag alla." Det var över en kopp kaffe på kökssoffan hemma hos Gunnar Lyrberg, som dokumenterandet av Malungsfors tog fart. Fotograf Berit Djuse, själv Malungsforsbo sedan början av 2000-talet, låter oss titta in hemma hos byborna och höra deras berättelser om livet i Fors, från 1900-talets början fram till i dag. Som Djuse själv säger: "När jag blev äldre insåg jag hur viktigt det är att dokumentera vardagen. Den som de flesta av oss blir hemmablinda inför. Livet förändras ständigt, det är det enda vi kan vara säkra på. Jag vill se hur människorna och miljöerna såg ut före förändringen, vi glömmer ju så fort. Hur levde människorna i början av 2000-talet i denna bygd präglad av en nedlagd skinnindustri, älgjakt och malungsmål?" De täta bilderna är tagna mellan 2004 och 2012 med analog kamera och svartvit film, fotografins eget slow food.

Inbunden 255 s. Utgivningsår 2013. ISBN 978-91-7844-867-8
 
 
Anders Hogeman
Med Strindberg, Hill och Aguéli i Paris. På promenad i parissvenskarnas fotspår

August Strindberg använde sig ofta av krigiska metaforer när han talade om sitt förestående genombrott som författare i den franska huvudstaden. Han hade belägrat staden från Versailles och Montmartres höjder, nu skulle den erövras. Dessa erövringsdrömmar delade han med många samtida författare och konstnärer, bland dem målarna Carl Hill och Ivan Aguéli.

Den här boken handlar om dessa tre tidiga svenska modernister och deras strävan att göra sig ett namn i Paris. Den är också tänkt att vara en guide till hur Strindberg, Hill och Aguéli rörde sig i staden; var de bodde, arbetade och träffade folk. Till denna "promenadboksfunktion" finns tre kartor där viktiga adresser och platser har märkts ut.

Annars kan man förstås bara läsa boken som en skildring av tre fascinerande och på många sätt gripande livsöden.

Anders Hogeman är gitarrpedagog vid Musikhögskolan i Malmö. Han är också sedan många år verksam som talboksinläsare och lektör på Bibliotekstjänst i Lund.

Danskt band 126 s. Utgivningsår 2012. ISBN 978-91-7844-858-6
 
 
Göran Hermerén
Georg Suttners konstpedagogik och konstsyn

Georg Suttners insats i svenskt konstliv är unik. Han utbildade sig till konstnär i Paris, Oslo och Köpenhamn, och han har verkat som lärare på Valand, i Trondheim, Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och Konsthögskolan i Umeå, som han byggde upp. Sedan 1948 har han varit verksam på Gerlesborgsskolan. Hans konstpedagogiska verksamhet har tidigare inte fått den belysning den förtjänar och det är den som står i centrum här. Men de olika sidorna i hans verksamhet hänger ihop, vilket framgår av denna skrift.

Göran Hermerén, professor i vetenskapsteori, praktisk filosofi och medicinsk etik vid universiteten i Umeå och Lund, är även konstteoretiker och konstnär med utställningar på många håll inom och utanför Sverige. Under många år var han ordförande i International Association of Aesthetics. Han har varit elev till Georg Suttner, föreläst om konstteori, och förvärvat en ingående kännedom om Suttners konstsyn och konstpedagogik, både när det gäller dess teori och praktik.

Inbunden 79 s. Utgivningsår 2012. ISBN 978-91-7844-850-0
 
 
Mari Ferring
Den levande väggen. Färg och arkitektur i svenskt 1970-tal

Under 1970-talets gång förändrades arkitekturens färger. Tegel och grå betong med starka grundfärger ersattes av en ljusare färgskala i rosa och gult. En källa till inspiration var den färgrika och ovanliga arkitekturen i antroposofernas Järna.

Samtidigt förändrades det svenska samhället påtagligt. Grå betong kom i debatten att symbolisera det storskaliga samhällsbygge som var försatt i kris och det starka engagemanget mot rivningar och miljöförstörelse gjorde att intresset för byggnadshistoria växte. Den rosa färgen, betydelsefull i den traditionella pigmenttraditionen, inom antroposofin såväl som i konsten, fick framstå som en motestetik till funktionalism och rationalism. När intresset för färg i arkitekturen ökade skedde en gradvis professionalisering. I samband med detta fick färg i arkitekturen en alldeles bestämd uppgift i 1970-talets brytningstid: Den fick ingå i omformuleringen av hur god arkitektur och livsmiljö skulle gestaltas för att få en ny betydelse i människors liv.

Den levande väggen visar på färgens betydelsefulla roll i arkitekturhistorien, belyst både genom arkitekturdebatt och ett stort antal exempel på 1970-talets svenska arkitektur – från kontorshuset Garnisonen till Gottsunda kyrka.

Mari Ferring är bebyggelseantikvarie. Boken är Mari Ferrings doktorsavhandling i arkitekturhistoria vid KTH.

Inbunden 239 s. Utgivningsår 2011. ISBN 978-91-7844-831-9
 
 
Claes Jurander
När man ritar hästar

Sittande ute i det fria ägnar sig konstnären åt att rita av en häst. Det är inte så enkelt som han hoppats. Ur detta studium växer en synnerligen charmerande text om betraktandets natur och den avbildande konstens vägar och irrvägar.

Claes Jurander har varit professor i måleri på Konstfack och har vid sidan av måleriet utmärkt sig genom sina animationer, bilder i dagspressen och serier.

Rikt illustrerad av författaren.

Inbunden 96 s. Utgivningsår 2010. ISBN 978-91-7844-800-5
 
 
Per Widén
Från kungligt galleri till nationellt museum. Aktörer, praktik och argument i svensk konstmuseal diskurs ca 1814-1845

Under första hälften av 1800-talet öppnades stora konstmuseer i snart sagt alla europeiska huvudstäder, från Rom till London, från S:t Petersburg till Paris. I Sverige togs frågan om ett nationalmuseum upp i riksdagen flera gånger från 1810-talet men det dröjde ända till 1845 innan ett positivt beslut togs. Under dessa drygt trettio år drevs debatten av en grupp engagerade personer som enträget arbetade med frågan.

Denna debatt, som utgör början på en svensk kulturpolitik, presenteras här för första gången. Vilka argument gavs för behovet av ett statligt konstmuseum, vad ansågs konsten ha för nytta för samhället, hur gick opinionsbildningsarbetet till och vilka personer var inblandade, är frågor som besvaras.

Per Widén är idé- och lärdomshistoriker och verksam vid Göteborgs universitet. Från kungligt galleri till nationellt museum är hans doktorsavhandling.

Boken är rikt illustrerad och vackert formgiven av Fredrik Söder.

Inbunden 288 s. Utgivningsår 2009. ISBN 978-91-7844-767-1
 
 
Yvonne Gröning
Fru Bob. En personlig biografi

Eftervärlden har aldrig riktigt kunnat närma sig Anna Boberg utan att först bekanta sig med hennes make, den kände arkitekten Ferdinand. På Annas tid (1864–1935) var det svårt att tas på allvar som kvinnlig konstnär – om kvinnorna skulle måla så skulle det vara barn och blommor. Anna sökte sig norrut, till Lofoten, och fick där möjlighet att i lugn och ro utforska sitt konstnärskap. Hemma rörde hon sig vant och livligt i helt andra, nobla miljöer.

Fru Bob är en personligt skriven biografi över en orädd konstnärinna, förälskad maka, vänsäll Tante och världsvan resenär.

Yvonne Gröning har en rad uppmärksammade böcker och teaterpjäser bakom sig, bl.a. Kärleks pris (filmatiserad 1996) och Blott en dag (pjäs om Lina Sandell).

Häftad 104 s. Utgivningsår 2009. ISBN 978-91-7844-770-1
 
 
Jeff Werner
Medelvägens estetik. Sverigebilder i USA

Socialistiska, svårmodiga, suputer? Eller sparsmakade esteter som förverkligat ett modern designat folkhem? Vi har föreställningar även om länder vi aldrig besökt. Fördomar om folkslag vi aldrig träffat. Få amerikaner har besökt Sverige, men många har en åsikt om landet och dess befolkning. Den kan handla om syndiga blondiner, säkra bilar eller själfulla Bergmanfigurer. Medelvägens estetik undersöker bilden av Sverige och svenskar i USA och hur den formats av film, fotografi, bildkonst, design, reklam och arkitektur under mer än 300 år. Det är en studie i två delar som tar oss från de första timmerstugorna, byggda av svenska bosättare i Delaware på 1600-talet, till nutidens ”svenska” varumärken som Volvo och Absolut.

I den första delen hör Anders Zorn, Gunnar Asplund och fenomenet Swedish Modern – bildkonst, arkitektur och design – till det som ingående studeras i bland annat ljuset av föreställningar om den nordiska rasen, det svenska hantverkskunnandet och den svenska medelvägen mellan kommunism och kapitalism.

Den andra delen inleds med den mest kände av alla nordbor: vikingen. Andra kapitel undersöker bland annat de ”svenska” bilmärkena Volvo och Saab, svensk film och ”svenskar” på film. ”Svenska” småstäder i Mellanvästern och ”svenska” miljöer på IKEA-varuhus blir också föremål för granskning.

Jeff Werner är forskningsledare vid Göteborgs konstmuseum och lektor i konstvetenskap vid Högskolan på Gotland. Detta arbete genomfördes till stora delar under hans tid som gästforskare vid University of Kansas 2001–2003 och gästlärare vid University of Minnesota 2005–2006.

Häftad 972 s. 2 band i kassett. Utgivningsår 2009. ISBN 978-91-7844-773-2
 
 
Ingebjørg Barth Magnus
Här är spel och dans. Musikmotiv i svenskt folkligt måleri på bonad och vägg

Överdådiga gästabudsscener med musik och dans – taktfast marscherande soldater med trummor och trumpeter ledsagar Salomos kröningsprocession – folket dansar kring den gyllene kalven till festlig spelmansmusik – ringdans, pardans, långdans – Den förlorade sonen svänger sig i dansen med de vackra skökorna – yra, uppsluppna bröllopståg ... Till och med ett par musicerande harpaltar har smugit sig in.

Men här finns också bilder med allvarlig grundton – änglamusik, fromma andaktsbilder med harpoklang och bilder med moraliserande och manande innehåll som Liknelsen om den breda och den smala vägen, där Djävulen själv leder dansen med sin fiol.

Allt detta och mer därtill får man se i denna rikt illustrerade bok med musikbilder ur den svenska folkkonsten, här representerad av sydsvenska bonadsmålningar, dalmålningar och målningar från Värmland och Hälsingland.

För första gången publiceras här en systematisk genomgång av musikbilder i Sveriges folkliga målningar.

Ingebjørg Barth Magnus är konst- och musikvetare och verksam vid Statens musikbibliotek i Stockholm. Hon är landets ledande expert på musikikonografi och har tidigare skrivit om musikmotiv i svensk medeltida kyrkokonst.

Inbunden 496 s. Utgivningsår 2009. ISBN 978-91-7844-776-3
 
 
Peter Cornell
Mannen på gatan. Prostitution och modernism

Hur avtecknar sig den prostituerade kvinnan i konst och litteratur från det sena 1800-talet och den tidiga modernismen? Prostitutionen debatterades som ett brännande samhällsproblem, 'The Great Social Evil', men den prostituerades egen röst hördes ännu inte. Vilka föreställningar och fantasier projicerades på henne av samhället, av mannen på gatan? Hon kunde framställas som outsider, som degenererad, som mytisk gudinna, eller som en samhällsomstörtare från en hotfull underklass; hon var antitesen till den rena, asexuella modern i borgerskapets hem.

Den prostituerade befinner sig i skärningspunkten för explosiva frågor om klass, kön, varusamhälle, offentligt rum och moral och hon utnyttjas ofta som symbol för en större samhällelig problematik. Hon är ett återkommande tema hos författare som Baudelaire, Hugo, Benjamin, Aragon och Bataille och hos konstnärer som Manet, Degas, Toulouse-Lautrec, Picasso, Kirchner och Giacometti – män på gatan.

Peter Cornell är konstkritiker och författare. Tidigare professor vid Konstfack och Kungl Konsthögskolan.

Inbunden 104 s. Utgivningsår 2009. ISBN 978-91-7844-780-0
 
 
Cecilia Candréus
De hädangångnas heraldik. En studie av broderade begravningsfanor ca 1670–1720

De ceremonier som kantar en människas väg till den sista vilan har under årtusenden präglats av en strävan efter en värdig inramning. I stormaktstidens Sverige var begravningen ett betydelsefullt evenemang där samhällets elit gavs tillfälle att synliggöra och befästa sin sociala position. Man använde en påkostad rekvisita bestående av bland annat professionellt utförda textilier, vilka bidrog till att ge arrangemanget en symbolbärande inramning. Med heraldiska vapenbilder utförda i ett exklusivt reliefbroderi med guld- och silvertråd manifesterades den avlidnes grevliga och friherrliga titlar, för att på så sätt markera hans position i den sociala eliten. Det symboliska budskapet förmedlades inte bara genom fanornas heraldik och inskriptioner utan även genom deras förhållande till ett samtida stilideal där de ornamentala inslagen och det broderitekniska utförandet var av betydelse. Broderierna tillverkades på beställning och arbetet utfördes av pärlstickare. Efter begravningen placerades många fanor som minnesmärken vid gravarna. Andra återanvändes senare genom att broderierna flyttades över på nytt tyg för att nu fungera som dekor.

I De hädangångnas heraldik undersöks tillverkningen och bruket av de länsfanor som användes av manliga medlemmar av den svenska betitlade adeln i samband med begravningar. Boken skildrar inte bara ett textilt hantverk och dess utövare, utan även de avlidna männen, deras familjer och det samhälle de var en del av.

Cecilia Candréus är textilhistoriker, verksam vid Uppsala universitet. De hädangångnas heraldik är hennes doktorsavhandling.

Inbunden 346 s. Utgivningsår 2008. ISBN 978-91-7844-750-3
 
 
Bo G Jansson
Fet-Mats. Den förstenade gruvdrängen i sakprosa och som inspirationskälla till dikt och konst från 1700-talet till idag

Vid en rasolycka i Falu koppargruva 1670 omkom och försvann gruvdrängen Fet-Mats Israelsson. Hans kropp upptäcktes välbevarad, till synes förstenad, med fortfarande ungdomligt utseende, mer än fyra årtionden senare 1719. Han igenkändes då av sin trolovade Margreta – nu en gammal gumma. På grund av den märkligt bibehållna kroppen och det hisnande ögonblick då den åldrade kvinnan återsåg sin ungdoms kärlek, blev Fet-Mats och hans historia snabbt känd, även internationellt.

Fet-Mats begravdes inte genast utan visades i ett glasskåp vid gruvan under lång tid. Vetenskapsmän och andra nyfikna från hela Europa besökte och beskrev honom. Fet-Mats diskuterades ivrigt under 1700-talet – var han ett mineral eller ett lik? Det kom att dröja innan Fet-Mats kom i vigd jord. Han begravdes vid fyra tillfällen, senast en bit in på 1900-talet.

Under 1800-talet blev Fet-Mats-historien i Europa en inspirationskälla till dikt och konst, dramatik och opera. Även under 1900-talet, och ända fram till idag, har berättelsen om Fet-Mats och hans fästmö gestaltats av författare och konstskapare.

I denna bok berättas om den verklige Fet-Mats samt beskrivs de konstnärliga och poetiska bearbetningarna av hans historia från tidigt 1800-tal och fram till idag, från romantiken till postmodernismen.

Bo G Jansson är docent i litteraturvetenskap, verksam vid Högskolan Dalarna och bosatt i Boda by i Svärdsjö, samma by som såg Fet-Mats födas.

Inbunden 320 s. Utgivningsår 2008. ISBN 978-91-7844-764-0
 
 
Rune Bondjers
Falugrafikerna

Falugrafikerna är ett välkänt begrepp för den konstintresserade. I den här boken redovisas fakta kring konstnärsgruppen och presenteras de sex konstnärerna Axell Fridell, Stig Borglind, Bertil Bull Hedlund, Hans Norsbo, David Tägtström och Helge Zandén.

Texten har skrivits av Rune Bondjers, som ansvarar för Dalarnas museums grafiksamling.

Boken är i stort format och mycket rikt illustrerad.

Inbunden 160 s. 2:a tryckningen. Utgivningsår 2007. ISBN 978-91-7844-138-9
 
 
Anna Orrghen
Den medierade konsten. Scenen, samtalet, samhället

Vad händer i mötet mellan konst och nya medier? Med utgångspunkt i hur tidningar, radio, teve och internet behandlar tre svenska konstutställningar från sekelskiftet tjugohundra som innehåller just nya medier – Avatar, Bäst före och Electrohype – problematiserar föreliggande avhandling frågor som: Vad gör konsten med medierna? Vad gör medierna med konsten? Och vad säger det om det samtida mediesamhället?

I boken ställs vi inför frågor som hur radion gör för att visa bilder eller tidningen för att återge ljud, hur vårt seende och våra erfarenheter av livet genomgår en omvandling.

Ansatsen att inte bara analysera medierna i konsten eller konsten i medierna, utan att i bredare mening försöka förstå dessa spänningsfält genom den kringliggande mediala diskursen är innovativ och innebär att Den medierade konsten bryter ny mark inom medieforskningen.

Anna Orrghen är medievetare, verksam vid Institutionen för kultur och kommunikation vid Södertörns högskola.

Inbunden 248 s. Utgivningsår 2007. ISBN 978-91-7844-736-7
 
 
Agnes Geijer
Ur textilkonstens historia
Efterskrift: Margareta Nockert

Ur textilkonstens historia är en personligt präglad översikt över delar av europeisk textilhistoria, där Nordens textilskatter för första gången har placerats i ett europeiskt sammanhang. Den första upplagan av boken kom ut 1972, och när den nu ges ut i sin fjärde upplaga har den blivit den klassiska läroboken i textilhistoria.

'Textilt arbete – på latin opus textile av verbet texere = väva, fläta – har med tiden kommit att innebära åtskilligt mer än vad ursprungsordet betyder. Bland alla textila tekniker är vävnadskonsten den viktigaste och det är om dess utveckling som denna bok huvudsakligen handlar. Under äldsta tider har knappast något av människohand tillverkat ting betytt mera för den enskilda människan än vävnaden.' (Agnes Geijer i inledningen)

Rikt illustrerad i färg och svart-vitt.

Inbunden 506 s. Utgivningsår 2006. ISBN 978-91-7844-706-0
 
 
Kolliderande världar. Konst och Nya Media
Red.: Peter Hagdahl & Anne Joki-Jakobsson

Kolliderande Världar – en antologi i konst och nya media tar upp frågor där konst och teknologi berör varandra och inringar de områden där konsten inte bara använder sig av teknologiska landvinningar, utan är med och kritiskt diskuterar och denierar våra föreställningar och fantasier om teknologi samt vår användning av den. Boken söker hitta de förbindelser och beroenden som konstnärliga uttryck i nya media har, såväl till andra delar av samtidskonsten som till vår kultur i stort och till konsthistorien.

Kolliderande Världar – en antologi i konst och nya media har formen av en kritisk dialog mellan praktiker och teoretiker, kring ämnen som är drivande både i den samtida diskussionen och i samtida mediateori. Avsikten är inte att ge en heltäckande bild av den samtida mediakonsten, utan att göra nedslag i ämnen som på olika sätt expanderar och utvidgar tankar och idéer om vad konst är och kan vara. Tanken är också att välja frågor som den samtida konsten, mediakonsten och vår kultur har varit upptagna av de senaste åren.

Antologin baseras på en seminarieserie som gavs 2002 inom ramen för det treåriga projektet Konst och Nya Media vid Kungl. Konsthögskolan. Projektet är ett samarbete mellan Kungl. Konsthögskolan, Karolinska Institutet, Kungl. Tekniska Högskolan och Södertörns Högskola och drivs med medel från Vetenskapsrådet.

Rikt illustrerad i färg.

Danskt band 160 s. Utgivningsår 2005. ISBN 978-91-7844-663-6
 
 
Den vackra nyttan. Om hemslöjd i Sverige
Red.: Gunilla Lundahl

I hundra år har hedslöjdsrörelsen varit en kraftfull stämma i diskussionen om framtiden, dess arbetsformer och estetik. Trots sin stora betydelse är emellertid rörelsen rätt lite känd och utforskad. Denna bok söker råda bot på detta förhållande. Tolv forskare inom olika gebit tecknar sina bilder av hemslöjden: dess historia, dess ideologier och ekonomi, dess formspråk och tekniker m.m.

Boken är populärt skriven och utomordentligt rikt illustrerad med drygt 150 bilder i till lika delar färg och svartvitt.

Bokens författare är följande: Maths Isacson, professor i ekonomisk historia, Katarina Ågren, redaktör för tidskriften Hemslöjden, Louise Waldén, lektor i kulturpedagogik, Bosse Sundin, professor i idéhistoria, Kerstin Thörn, idéhistoriker, Peter Cornell, lektor vid Konstfack, Gunilla Lundahl, kritiker, Barbro Klein, professor och etnolog, Ingrid Bergman, tidigare 1:e intendent på Nordiska museet, Sofia Danielson, etnolog, Gunilla Mattsson, projektledare på Nämnden för hemslöjdsfrågor samt Johan Knutsson, sakkunnig i ämnet folkkonst på Nordiska museet.

Arbetet med boken har finansierats av Riksbankens Jubileumsfond och initierats av Nämnden för hemslöjdsfrågor.

Inbunden 320 s. Utgivningsår 1999. ISBN 978-91-7844-298-0
 
 
Bildanalys - teorier, metoder, begrepp
Huvudred.: Peter Cornell, Sten Dunér, Thomas Millroth, Gert Z Nordström & Örjan Roth-Lindberg
Uppslagsverk

Vilka teorier och verktyg står oss till buds när vi skall analysera en bild? Förhoppningsvis skall denna bok kunna ge ett svar. Den är ett resultat av ett flerårigt projekt med deltagande av flera av Nordens främsta experter inom bild- och mediaforskning.

Uppslagsbok i bildanalys behandlar olika media samt skilda teoribildningar, hämtade från konstvetenskap, semiotik, hermeneutik, marxism, kommunikationsteori och andra vetenskapsgrenar. Detta tillsammans med mångfalden av författare, deras personliga stil och varierande utgångspunkter har bidragit till bredden i denna första, stora handbok i bildtolkning.

Häftad 358 s. 3:e uppl.. Utgivningsår 1992. ISBN 978-91-7844-129-7
 
 
Peter Cornell
Den hemliga källan. Om initiationsmönster i konst, litteratur och politik

I den här boken belyser författaren en förbisedd ockult tradition som går som en esoterisk underström i europeiskt kulturliv. Den var särskilt märkbar decennierna kring sekelskiftet, då rosenkreuziska läror, alkemi, teosofi m m attraherade en rad av tidens ledande författare och konstnärer. I den ockulta 'hemliga källan' fanns också ett mörkare parti som lockade till sig en del underjordiska politiska rörelser som så småningom skulle bilda en jordmån för nazismen.

Initiation, eller invigning, är ett nyckelbegrepp i den esoteriska traditionen. Initiationen förmedlar en ny insikt och den mödosamma vägen dit gestaltas i olika symbolspråk, ofta inom ramen för ett hemligt sällskap. Den västerländska initiationen har sina rötter i antikens mysteriespel. Den har sedan levt vidare i andra former, som alkemin, tarotkorten och frimureriet, men också i modern konst och litteratur.

Tonvikten i Den hemliga källan ligger på initiationsmönster från modern tid. Författaren spårar gemensamma strukturer bakom fenomen som Aguélis måleri, Bauhausskolan i Weimar, Rudolf Steiners kosmologi, den tidiga nazismen, surrealismen och Malevitjs abstrakta konst.

Häftad 188 s. 2:a upplagan. Utgivningsår 1988. Slutsåld. ISBN 978-91-7844-121-1